HTML

A Polyklub blogja

Blog az Európai Üzleti Polytechnikum klubjának programjairól

Friss topikok

  • felkelonaphaza.com: Éljen a tajcsi! Én ezért élek. (2011.03.08. 13:36) Tajcsi és Csikung
  • zollendroller: sziasztok Polyklubosok! Zoli vagyok a jógáról. Érdekes, hogy ugyanolyan stílusú a blogunk! Ez is s... (2008.07.29. 16:14) Jóga keddenként
  • Anita: most, hogy harmadszor láttam a filmet -- és egyébként is, a komment ideje alatt a hét témája a pár... (2008.06.05. 18:48) Szamszára

2008.06.04. 03:00 Polyklub

Jóga keddenként

A Kelemen Móni által vezetett keddi jógaórák egy közösség, szanszkrit szóval szangha életébe és rendszerébe illeszkednek.

(A foglalkozások délután fél6-kor kezdődnek, a Polytechnikum diákjainak ingyenesek, másoknak 1500Ft/alkalom az ár.)

Honlapjuk a tudatos közösségépítés különféle eszközeit mutatja be:

Jóga, meditáció, elvonulások
Pszichológia, tranzakcióanalízis
Kineziológia
Tűzönjárás, transztánc, transzlégzés
Enneagram
Tarot
Kreativitás-tréning
Művészetterápiás önismereti csoport
A születési energiák, a belső gyermek és az életút sajátságainak feltárása

Móni a sahaja/szahadzsa jóga irányzatát követi, a Mataji Nirmala Shrivastava által kijelölt úton jár, amely útnak Magyarországon az egyik legismertebb képviselője Vörös Ákos.

A szahadzsa szó jelentése: közvetlen, természetes, spontán, a szahadzsa jóga Móni elmondása szerint közvetlen kapcsolatot teremt a tudat és a lélek, valamint az univerzum, isten között. Ébreszti a test finomenergia-rendszerét, belső csendet teremt.

Fontos mester Kelemen Móni számára Ramana Maharisi és annak indiai keresztény családban született tanítványa, Papaji, valamint utóbbi belga származású felesége, Mira, aki férje halála után folytatta a tanítást. (Ramana Maharisi néhány írása megtalálható itt.)

Az enneagram iránt érdeklődőknek Papaji egy tanítványát, Eli Jaxon-Beart ajánlja, a kineziológiában Carol Hontz volt a mestere.

Móni 15 éve foglalkozik aktívan emberekkel, szocioterapeuta és természetgyógyász, valamint kineziológia-oktató. Fontos számára annak megmutatása, hogy a tudomány és a spiritualitás egyáltalán nem ellentétesek, hanem megférnek, sőt összekapcsolódnak egymással. Célja a jó hír terjesztése: nincs olyan, hogy nincs remény, mindig van újrakezdés, ha az ember önmagában keresi a kérdésekre a választ, és ha rájön, hogy a segítség nem kívülről jön, az ember önmagából kiindulva egész életét újrateremtheti.


Kelemen Móni iskolájától függetlenül más szövegösszefüggésben is használatos a szahadzsa szó,
Dél-Indiában létezik egy hindu tantrikus kultusz, amely így nevezi magát. „A vaisnava-szahadzsijá bengáli központú ezoterikus hindu szekta, mely az érzékek birodalmában, nevezetesen az érzéki szerelemben kereste a vallási élményt. Bengáliában a szahadzsa (szanszkrit: „könnyű”, „természetes”) kultuszforma már a VIII-IX. században uralkodóvá lett a hinduista (és buddhista) tantrikus hagyományon belül. A nagy költők közül Dzsajadéva (XII. sz.), Csandídász és Vidjápati (XV. sz.) is magasztalták Krisna és Rádhá isteni szerelmét, Csaitanja (XV-XVI.) pedig még inkább kibontakoztatta az isteni és az emberi szerelem közti párhuzamot. Ezek voltak a vaisnava-szahadzsijá kultusz előzményei.”

A szahadzsa ezen túl egy megvilágosodott tudatállapotot is jelöl: „a szahadzsa szamádhi a szamádhik legmagasabb fajtája. Ebben a szamádhiban az ember a legmagasabb tudatállapotban van, és ugyanakkor a durva anyagi világban dolgozik. Fenntartja a nirvikalpa szamádhi tapasztalatát, és ugyanakkor beveti magát a földi tevékenységekbe. Az ember lélekké vált, és ugyanakkor használja a testét mint tökéletes eszközt. A szahadzsa szamádhiban az ember, mint bárki más, járkál, eszik, mindennapi dolgokat tesz. Szíve belsejében azonban isteni megvilágosítással van elárasztva. Ha az ember eléri a szahadzsa szamádhit, akkor a valóság urává és mesterévé válik. Kénye-kedve szerint felmehet a legmagasabb Tudatba, s aztán visszatérhet a földi tudathoz, hogy a Legmagasabbat kinyilvánítsa.”

 A Kelemen Móni által ajánlott mesterek, Papaji és Mira egyik kedves költője, Kabír szintén kötődik a szahadzsa fogalmához:

„Kabír (szül. 1440. Benáres, India - megh. 1518. Maghar), indiai misztikus és költő; megkísérelte összeegyeztetni a hindu és a muszlim gondolkodást, és az összes vallás lényegi egységét, minden ember alapvető egyenlőségét hirdette. A tanítványa, Nának által alapított szikh vallás előfutára volt.

Kabír nem választott a hindu és az iszlám vallás között, ehelyett mindkettőből kiválogatta a neki leginkább tetsző tanokat, és saját vallását, a szahadzsa-jógát („egyszerű egység”) kezdte hirdetni.”

Kabír után, aki a hinduizmus és az iszlám közös útját kereste, érdemes megemlíteni, hogy a hindu és a buddhista tanok között is lehet párhuzamot vonni, ráadásul éppen a szahadzsa kapcsán már szóba került tantra révén:

 Beszélgetés Keith Dowmannel

„Azt mondta, nem szívesen tesz lényegi különbséget a hindu és a buddhista tantra között. Igen ám, de akkor mivel magyarázza azt, hogy miután a Buddha több hindu tanítót kipróbált, egyikükkel sem volt megelégedve, és teljesen új módszert alkotott? Számomra úgy tűnik, kell lennie valamilyen lényeges különbségnek.

A hínajána szinten valóban nagy különbség van az átman és az anátman elve között, hiszen az előbbi pozitív abszolútum, az utóbbi pedig meghatározatlan. A XII. századra azonban a hinduk már jóval közelebb kerültek a buddhista gondolkodásmódhoz, a buddhisták pedig pozitív kifejezéseket kezdtek el alkalmazni az ürességre - olyanokat, mint például szahadzsa vagy tathágatagarbha. Ezek a szavak már pozitív jelentést hordoznak. A tantrikus korszakban tehát lassan megszűnt a kettő közötti szakadék, mivel az eszmék kicserélődése folytán már nem voltak olyan fontosak azok az elvek, amelyek elválasztották egymástól a hindukat és a buddhistákat. Ekkor már nem bírtak akkora jelentőséggel ezek a hitelvi és metafizikai kérdések, így megjelenhetett például Matszjéndranáth és Górakhnáth - két jógi, akiknek buddhista és hindu gurujuk is volt, akik mindkét hagyományvonalat örökölték, buddhista és hindu jógatechnikákat is alkalmaztak anélkül, hogy ez bennük bármiféle meghasonulást okozott volna.”

9 komment

Címkék: közösség jóga tantra szahadzsa


A bejegyzés trackback címe:

https://polyklub.blog.hu/api/trackback/id/tr77502500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GT 2008.06.05. 15:32:26

Megnéztem a jógások honlapját.
Jó ez a szangha.hu!

Anita 2008.06.05. 20:10:26

az angolul tudóknak találtam egy indológiai wiki-t:

www.indopedia.org/Yoga.html

www.indopedia.org/Sahaja_Yoga.html

mcdas · http://kezdokrisnas.freeblog.hu/ 2008.06.29. 12:10:54

Szia!
A szahadzsa, vagyis shajiya, egy szenszkritt kifelyezés... Azokra az emberekre használják, akik könnyen akarnak eljutni, komoly lemondások és lelki gyakorlatok nélkül a lelki önmegvalósítás szintjére...
Azokra az emberekre használják, akik az Úr Caitanya tanításait félremagyarázzák, hogy ő a testi szerelmet tanította...
A védikus szentírások kijelentik, hogy nem vagyunk ez a test és minden amit boldogságnak gondolunk és a testből származik, csupán illúzió, mivel elmúlik.
Mikor az ember eljut erre a szintre, vagyis eljut oda, hogy nem zavarják a kettőséggek örök váltakozásai (sötét-világos, hideg-meleg, fiú-lány stb) mentes lesz a kéjtől, a dühtől, és a mohóságtól (meg az irigységtől, büszkeségtől stb...) akkor képes elkezdeni járni az Isten felé vezető úton és nem fogják a test örömei vonzani... Eközben egy magasszintű transzcendentális extázist tapasztal, melynek szimptómái sirás, nevetés stb...
A sahajiyák ki akarják hagyni a saját alacsonyrendű tulajdonságaik elhagyását és így akarják élvezni a transzcendentális extázist. Szóval úgy csinálnak mint ha... De közben meg nem is...

Szóval egy nagy színi előadás az egész...
De ha ezt szeretnéd, csak csináld nyugodtan, mert mindenki azt tesz amit akar... :)

Gouranga!

Anita 2008.06.30. 08:05:08

szia, mcdas,
én kevéssé értek a megvilágosodáshoz vezető különböző utak összehasonlításához, annyi jut eszembe, hogy vannak, akik eszközként használják a testet, és vannak, akik a testről való lemondást használják eszközként, talán ilyenek pl. a Krisna-tudatú hívők. felteszem, a te világképed ez utóbbihoz áll közel.

mcdas · http://kezdokrisnas.freeblog.hu/ 2008.06.30. 13:36:15

Hát a múlandótestet nem tudod felhasználni a megvilágosodáshoz, mert annyi köze van csupán a lélekhez, hogy rabságban tartja. De a test elmúlik, mint minden tapasztalat és élvezet, ami belőle, illetve az érzékszerveiből jön...
A testen keresztül egy dolgot lehet megtanulni, hogy egyszer nyomorúságos a lét, egyszer gyönyörű. De alélek számára nem léteznek a kettősségek, mint már említettem...
Viszont valamennyi élvezetre szükség van ahhoz, hogy életben bírjunk maradni. Szóval én is eszek, iszok, stb... De mindezt szabályozva, hogy ne a test vágyai irányítsanak engem, hanem én irányítsam a vágyaimat...
Én is sokáig gondoltam, hogy a test egy eszköz a fejlődésben, és az is... Azoknak akik nem tudják még, hogy szépen lassan minél jobban lemondani az ingerekkel való önazonosításról, vagyis a testről, azoknak egy jó út...
Csak ennyi a különbség...

A lélek örök, és örökkévaló dolgok tudnak neki csak örök boldogságot adni. Viszont, ha azonosítja magát a testel és az abból származó illuzórikus, múlandó élvezettel, akkor csak egyre jobban belebonyolódik a karma kusza hálójába és csak újra, meg újra meg kell születnie és szenvednie kell a 4-féle gyötrelemtől: születés, betegség, öregség, halál...

Ezeken tud felülemelkedni az, aki megvalósítja, hogy ő egy lélek és nem a test...

Ezt pedig úgy lehet elérni, hogy nem rakok többet a tűzre, hanem szépen lassan megvárom, míg elalszik...
Ha újra és újra csak teszek rá, hogy egyszer majdcsak elegem lesz belőle, na az nem működik...

Ezt lehet tanulni a testtől, mint eszköztől... :)

De amúgy meg tényleg eszköz, csak nem arra, hogy minél többet élvezzek vele, hanem arra, hogy minél többet szolgáljam vele Istent, ami meg örök boldogságot jelent a léleknek... :)

Gouranga!

mcdas · http://kezdokrisnas.freeblog.hu/ 2008.06.30. 13:37:19

Ja igen, csakm ég annyi, hogy ez a Yoga...
Yoga egy szanszkritt sz és azt jelenti, hogy összekapcsolódás a legfelsőbbel, vagyis Istennel. Hogy mindig Neki akarjunk jót, ne magunknak... :)

Nandamo 2008.07.16. 23:56:35

Csakhogy nincs is Neki és nincs is neked, akkor nem mindegy?!! És ez bizony nagy szabadság, ha egyszer átéled, hogy NINCS SEMMI!!
És miután szétröhögöd az agyad ugyanugy tiszteled majd magad mint Istent, mert minden Isten!

Anita 2008.07.17. 00:19:38

helló, Nandamo, mármint teste nincs?
nincs semmi, buddhista módon? üresség vagy végtelen lehetőség? egyszer volt egy ilyen üresség-élményem, egyszerre volt nagyon vicces és nagyon félelmetes is :)

zollendroller · http://sajatutad.hu 2008.07.29. 16:14:36

sziasztok Polyklubosok! Zoli vagyok a jógáról. Érdekes, hogy ugyanolyan stílusú a blogunk! Ez is szinkronicitás! sajatutad.blog.hu Linkcserét ajánlok! Szívesen reklámozlak Titeket, hiszen egy malomban őrülünk! Címem: sajatutad@gmail.com
süti beállítások módosítása